torsdag 23 april 2009

Övertygelse


bild lånad från Cosmopolitan nr8, 2008

Har pysslat med en retorisk bildanalys av den här annonsen de senaste dagarna. Väldigt intressant att se vilka knep som används för att övertyga oss om att köpa en viss produkt. Oftast är vi dessutom helt omedvetna om hur övertygelsen går till. Lite förenklat är det olika symboler i bilden skapar kulturella och sociala värderingar som vi bär med oss och som reklamen triggar igång. Det i sin tur skapar känslor som påverkar vår inställning till det vi ser. Bilden har den största kommunikativa förmågan av medierna. Det är en direktheten som gör att den berör oss. Det är nog även därför jag gillar bilder så mycket. En bild kan visa alla de känslor, som en text inte har möjlighet att förmedla, på en enda sekund. Ilska, glädje, lycka, arghet, förtvivlan -listan kan göras lång... En bild är alltid ärlig, det är upp till betraktaren att tolka den! Det är fascinerande att tänka på hur mycket intryck vi får ta del av med hjälp av synen!

Så, nu vet ni lite mer vad jag pysslar med när jag inte producerar loggor på löpande band eller springer runt med kameran i högsta hugg! ;)

kram Emma

0 kommentarer: