tisdag 26 maj 2009

Cornwall


bild lånad från Wikipedia

Jag har hittat ytterligare ett drömresmål att lägga till listan.
Cornwall -i sydvästra England!

För en stund sedan råkade jag zappa förbi Kunskapskanalen (en sån där kanal som man bara tittar på när det absolut inte finns nåt på nån annan kanal, ni vet). De visade ett program om just Cornwall. Otroligt vackert med havet, ljuset,de långa stränderna, naturen och de oändliga ängarna.

Att jag stannade till just vid det programmet grundar sig i alla de böcker jag läste när jag var yngre och som utspelade sig just i Cornwall. Det var kärlek, äventyr och rafflande släkthistorier av en författare som heter Rosamunde Pilcher. Jag kan verkligen rekommendera hennes första bok Snäcksamlarna där hon målar fram det vackra landskapet och en släkthistoria som kretsar kring den värdefulla tavlan med samma namn som boken. Språket är målande vackert och det är lätt att drömma sig bort...

"De for över bron och såg att det var högvatten, och de betraktade havsfjordens djupa vatten som hade samma färg som mörkt skiffer. Viken skar in västerut bland bergen, som ännu inte hade blivit av med snön och som förmodligen skulle ha den kvar tills vintern var slut. Österut piskades havet upp i krabba små vågor av frånlandsvinden och ett par storspovar flög lågt över de snåriga strandängarna där höglandsboskapen gick och betade"
ur Midvinter av Rosamunde Pilcher

kram Emma

1 kommentarer:

Unknown sa...

De e fint där. Patrics bror bodde i närheten förut så jag har varit där och åkt runt i några dagar för några år sedan.