onsdag 6 maj 2009

Information och kommunikation


copyright: Emma, bildbrus

Någon fimpade strömmen i Värtahamnen ikväll... Någon drog ur pluggen...
Resultatet? 500 000 utan telefon, el och tv...

Tänk vad människan är beroende av kommunikation. Jag funderar ibland på hur vi klarade oss innan internet, mobiltelefoner och tv med alla dess kanaler. Hur gjorde vi? Hur fick man ut sitt budskap? 1996 började internet på allvar spridas till allmänheten. 1996!!! Det är 13 år sedan! Mindre än halva min livstid...

När min uppkoppling dog nu ikväll så var det en självklarhet för mig att använda mobilen till att kolla upp vad som hade hänt. Först ringde jag syrran, som visade sig ha samma problem, och sen använde jag mig av internet via mobilen. Vipps hade jag läget under kontroll och kunde konstatera att jag inte var ensam i samma situation. Hur gjorde man förr när det hände något? Gick man helt sonika över till gannen? För kommunicera och informera oss måste vi...

Människan är som gjord för att kommunicera och tekniken idag gör det omöjligt för oss att komma undan all information som öses över oss. Inte för att jag är så säker på att vi vill komma undan, men ibland kanske vi skulle må bra av det! Ibland funderar på jag på om det inte var bättre då, när vi inte kunde kommunicera 24/7! Eller kunde och kunde förresten, vi gjorde det nog bara på andra sätt...

På en föreläsning i förra veckan fick vi reda på att under en helt vanlig dag passerar en människa 4000 budskap som vill kommunicera reklam av olika slag! 4000! En helt otrolig siffra! Information och kommunikation! Det är det som bygger vårat samhälle! Det är så vi umgås! Vi människor...

kram Emma

0 kommentarer: