onsdag 10 juni 2009

Basilika


Skiten på fönsterna har blängt på mig länge nog nu, så idag var det dags! Fram med skurhink och fönsterskrapa. Jag hatar verkligen att putsa fönster, men när det är gjort känns livet betydligt mycket lättare... Tänk vad härligt att faktiskt kunna se ut! :)
När jag ändå hade ångan uppe passade jag på att plantera om några blommor och sätta en omgång basilika på tillväxt. Basilika är en underbart krydda tycker jag. Det fräscha utseendet, färgprakten, den perfekta gröna nyansen. För att inte tala om doften. Den starka, fräscha doften som är så karakteristisk för basilikan.
Nu i grilltider kan jag verkligen rekommendera en schysst kall basilikasås som går på två röda att fixa ihop!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
turkisk yoghurt
hackad färsk basilika
pressad citron
salt
peppar

Rör ihop yoghurt och massor med hackad basilika.
Smaka av med citron, salt och peppar. Låt stå och dra en stund!
Mums till grillat kött eller kyckling!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kram Emma

2 kommentarer:

anso sa...

Låter mumsigt!

Unknown sa...

Min favvo sås men jag brukar oxå ha i italiensk salladskrydda.