fredag 13 november 2009

Pappa afrikanen


bild lånad härifrån

I onsdags åkte min käre far till Burkina Faso för att jobba i 11 dagar. Spännande!
Kom dock på att jag inte vet ett smack om det här lilla överbefolkade, fattiga och varma landet mitt i djupaste Afrika så jag googlade saken. Här är fem snabba:
  • ett av världens fattigaste länder
  • har 13 902 972 invånare (2007)
  • 75% av befolkningen är analfabeter (2003)
  • befolkningens medelålder är 16,9 år (2002)
  • 4,2% av befolkningen är hiv/aids-smittade (2003)
Som ni ser var det ganska hemsk information jag kom över... Tänk att kontrasterna här i världen kan vara så stora. Här ligger jag i min soffa, med datorn på magen, Idol på TV, mat i magen och klagar över att jag är kall om nästippen... Snacka om att man får perspektiv på saker och ting...

kram Emma

0 kommentarer: