lördag 27 februari 2010

Prestationspress



Idag liknar världen en chokladkaka och snön är florsockret som trillar ner över den....

Vi började ny delkurs i skolan i veckan. Medier och språk. Verkar spännande, men återigen är det en sån kurs där allt känns så självklart att det är svårt att ta till sig vad man läser. Det handlar bland annat om bilder och deras funktioner och sätt att förstärka och leverera ett budskap i medierna. Hur de samverkar med bilden.

Den här terminen läser jag ju en "pluggkurs" och jag var i valet och kvalet, men jag är glad att jag valde att läsa den. Det är en välbehövlig paus från allt det praktiska. Förra terminen var slitig och det är skönt att inte känna prestationspressen. Att slippa vara kreativ på kommando, utan nu i stället vara kreativ för att jag verkligen vill det -på mina villkor. Sen kommer jag inte ifrån känslan av att det faktiskt är lite mysigt att sitta på föreläsningar och anteckna. Färgpennor, överstrykningar, kaffedoft och yrvakna klasskompisar, paus efter en timme, hem och läsa, egen tid att strukturera det man ska ta in. Gäller bara att ha disciplinen att få något gjort...

kram Emma

0 kommentarer: