torsdag 18 februari 2010

Tentatime: Medieteorier



Den senaste veckan och en halv har jag ätit, sovit och pluggat medieteorier, men nu är jag snart i mål! I morgon är det tenta...
Vad är det jag läser för nåt då? Jo, medieteorier har jag hört att det kallas! ;) Här kommer ett litet test på vad jag egentligen kan! ;)

Allt började med kära gamle Jürgen Habermas som grundade teorin om den offentliga sfären nån gång efter andra världskriget. Han menade att alla (under 1800-talet typ) hade samma förutsättningar att delta i den offentliga diskussionen. Det har kritiserats, stötts och blötts och summan av kardemumman är att Habermas är ganska ensam om att tycka så. Han tycks ha en övertro på det offentliga och på att även fattiga skulle ha samma rättigheter som rika med utbildning. I fully agree! Konstigt tänkt i denna orättvisa värld...

Hmmm... Sen kommer vi in på lite "tyngre" grejer som hur medierna använder sin makt för att påverka. Injektionsnålsmodellen, tvåstegshypotesten, kultivationsteori och Agenda Setting är vad som har studerats och lästs. Mest spännande av de teorierna måste jag nog ändå säga att teorin om Agenda Setting är. Det handlar om hur medierna bestämmer vad vi ska ha åsikter om, de anpassar helt enkelt sina nyheter efter vad de tror att publiken vill läsa. Detta är högaktuellt om man läser till exempel en "snaskig" skvallerblaska eller kvällstidningarna. Där är det verkligen efterfrågan som styr vad som skrivs, många gånger till publikens delade förtjusning.

Sen har jag lärt mig hur publiken svarar på medias texter. Varför vi tar in det vi gör och hur man studerar vad som tas in. En av teorierna, medieetnografi, handlar till exempel om hur vi agerar framför TV:n eller radion. Ni vet, man är trött efter en lång dag på jobbet och slänger sig i soffan för att slippa prata... ;)

Hur frågor hamnar i medieljuset är nästa del. Hur når man publiken? Är det relationen mellan publiken och organisationen som är det viktiga inom PR eller är det målet i sig? Om detta tvistar de lärda. Jag har i alla fall lärt mig att propaganda klingar negativt och PR måste fylla ut sin kostym och ta mer plats för att nåt ut.

EKA står för E-konomi, K-ultur, och A-dorno. Det är mitt lilla knep för att komma ihåg att gubben Adorno tillhörde kultureliten och såg populärkultur som något förkastligt. Kommersialismen och vinstintresset har intagit den kulturella världen! Eller inte -om man ska tro Ien Ang som menar att populärkultur är ett rent nöje.

Sist med inte minst i mina anteckningar har jag massor med kråkor om feminism och maskulinitet. Mannen har gått från "industriman" via mjuktoffel, sexobjekt och "the new lad" (med ingen annat än fotboll, kvinns, livsstilmagasin och grabbiga ideal i huvudet) till den nya mannen som är en mix av femininitet och maskulinitet med intryck och influenser från den medievärld vi lever i.

Så capishe? VG i morron va? Hmmm.. Ska börja med att ta mig dit i snöstormen som utlovas! 8.15 ljuder hur som hellst startsignalen. Wish me luck!

kram Emma

2 kommentarer:

Jenny sa...

Håller på med detta exakt nu! Tenta på fredag. Vilken skön och kortfattad sammanfattning efter alla miltals långa definitioner och omdefinitioner och kritik mot definitionerna och omdefinitionerna.. TACK!

Bildbrus sa...

Härligt att det var till hjälp! :) Lycka till på fredag!
/Em.