lördag 20 november 2010

Social Network -Facebook



I kväll såg jag The Social Network, filmen om Facebook och dess grundare Mark Zuckerberg. Helt otrolig historia. Det hela började 2004 som ett nätverk för studenter på Harvard och idag har Facebook över 500 000 000 användare, varav 4 miljoner svenskar (källa). Från ingenting till något som vi numer tar för givet. Det är ju inte för inte som jag mitt under filmen kom på mig själv med att ha telefonen i min hand och klicka mig in på Facebook för att "kolla läget" och uppdatera min status. 

Jo, jag har nog fastnat i fällan, men jag ångrar det inte. En stor del av mitt vakna liv tillbringas framför datorn av förklarliga anledningar och givetvis finns Facebook med där på ett hörn, men det är inte bara av ondo i form av en tidstjuv. Snarare tvärt om. De som hävdar att de som spenderar mycket tid framför datorn har ett begränsat socialt liv har enligt mig fel. Facebook har gett mig ett underbart socialt liv. Tack vare Facebook har jag kontakt med gamla vänner jag gett upp hoppet om att återfinna. Jag vårdar mina relationer och jag lär känna nya människor. Jo, det går faktiskt att göra det på Facebook! Nya människor som man kanske bara träffat flyktigt genom någon vän, i skolan eller på jobbet och som sedan visar sig bli en del av ens liv tack vare just det sociala nätverket. 
Tack Mark för alla mina vänner och möjligheten att hålla kontakten med dem! :) 

kram Emma


Ps. Se filmen, men var förberedd på mycket prat och skutta på dass innan för den är lång... Ger den 2 av 5! 


0 kommentarer: