fredag 31 december 2010

Roliga timmen.




Jag öppnar påsen. Det är svart där nere. Högerhanden är redo. Den närmar sig påsens öppning. Förväntan ligger i luften. Skräckblandad förtjusning. Vad finns i påsen? Känslan av att vara barn och gissa innehållet genom att känna kommer över mig. Roliga timmen. Jag lägger fingrarna på påsens kant. Vågar jag hoppa? Ner för klippan, ut i det okända? Ett andetag. Magen rör sig och lungorna fylls med mod. Jag hoppar. Något hårt och kantigt kommer emot mig. Något obestämbart. Jag sluter handen. Drar in fingrarna som en sköldpadda som skyr omvärlden. Reflexen säger åt mig att dra upp handen ur påsen. Jag tvekar. Kämpar med modet. Håller andan. Jag är ute på djupt vatten. Sträcker ut fingrarna och känner mig försiktigt runt. Allt är inte kantigt och hårt. Kontrasterna bli plötsligt tydliga. Jag känner nyfikenheten vinna över oron. Vänsterhanden skakar till på påsen. Dess innehåll gör frivolter. Jag fångar något. Håller det försiktigt i min hand. Sluter ögonen. Försiktigt. Försiktigt drar jag upp handen ur det mörka djupet. Rädd för att förlora det jag precis fångat. Jag känner hur fötterna fäster mot den hårda skrovliga klippan. Jag har handen framför mig. Öppnar ögonen. Andas ut. Andas in. Sakta vecklar jag upp fingrarna. En efter en avslöjar de påsens innehåll. Där, mitt i handflatan ligger de. Några hårda. Några mjuka. Några krokiga. Några raka. Några stora. Några små. Lyckan sprider sig i kroppen. Jag har fått en näve bokstäver till min uppsats! Jag som trodde de var slut... 

kram Emma


0 kommentarer: