torsdag 8 mars 2012

Square #13



En nos! Flera... ehhh... nöss?

Det var sommar. En sådan där varm och lite kvav sommar när luften stod still och dammet rök på gatorna. Jag var runt 10 år och pappa och jag skulle på äventyr. Resan bar norrut. Vi flög till Kiruna. Det var första gången jag satt på ett flygplan. Det pirrade i magen och jag ömsom svettades, ömsom frös. Jag skrattade lite försiktigt för mig själv när jag spände fast mig i stolen. Att flyga till Kiruna tog inte speciellt lång tid, men det kändes som en evighet. Pappa och jag skulle tillbringa en vecka med ryggsäckar på ryggarna. Tågluff stod på schemat.

Jag kommer bara ihåg fragment av resan. Det var ju ändå några år sedan, så jag kanske är förlåten? Men några starka minnesbilder sitter dock kvar på näthinnan. Ett sådant är de där små pyramidformade himmelsblå tetra-förpackningarna innehållandes vatten delades ut på Inlandsbanan. Det var väldigt festligt att ta sig till restaurangvagnen i det skumpiga tåget och hämta en blå pyramid. Jag tror aldrig vatten smakat så gott som det gjorde då...

Ett annat minne är när vi stannade till i Arvidsjaur. När vi klev av vid stationen så var någon form av jippo på perrongen. Jag vet inte varför och jag är oklar på hur jag hamnade mitt i det hela, men rätt vad det var satt jag mitt emellan två stora hundliknande-liknande figurer i rosa och blått. De pratade och frågade saker som maskotar brukar göra. Ni vet... "Nä men, hejsan! Vill du ha en ballong?" Hmm...

Pappa filmade hela spektakelt och jag gjorde mitt bästa för att hålla god min. Jag har för mig att jag inte var helt bekväm i situationen. Det skulle nog till och med gå att kalla mig fåordig. Några ord fastnade dock på filmen. De allra tydligaste, som vi i familjen skrattar åt än i dag, är repliken "Vilka fina nöss ni har!" som jag hävde ur mig med en nervös, darrande röst samtidigt som jag klappade en va figurerna på nosen.

Jo, jag var 10 år och nej, jag var ingen mästare på grammatik. Ett gott skratt fick de sig i alla fall, både hundfigurerna, pappa och folket runtikring! Men det bjuder jag på... :)

kram Em. 

1 kommentarer:

Anonym sa...

Mmmmmuuuule *hjärta*