söndag 29 april 2012

Budord by lilla tanten


Ibland pratar den lilla tanten och jag om allvarliga saker. Ni vet krig, översvämningar, galningar, småbarnsdöd och så religion. Hon har ett ganska speciellt förhållningssätt till det här med religion, minst sagt. Tanten har hört att för att religion ska vara på riktigt så behövs regler, eller "budisar" som hon själv säger.

Igår väckte den lilla tanten mig lite tidigare än nödvändigt. Det tog ett tag innan jag förstod vad hon ville och vad hon yrade om. Lördagmorgon kräver sömn och snurrig i hatten som jag var fick jag panikkänslor över att jag försovit mig. Efter att pulsen lugnat ner sig något kunde jag vända mig om och borra ner huvudet i kudden igen, dock med den lilla tantens ord i mina öron. Inte ens en fluffig dunkudde verkade hjälpa som ljuddämpare. Hon är aningens intensiv den där människan. Summa summarum så var det i alla fall så att hon hade rett ut det här med "budisarna". Fem stycken skulle de vara och jag tror att de lät ungefär som följer...

Du skall icke bortse från dina grannars välmående.
Du skall icke bära hand mot dina grannar, speciellt inte de som är snygga.
Du skall icke missunna dina grannar lite tatuerad hud.
Du skall icke vinkla persiennerna om du icke ämnar sända ett meddelande.
Du skall se dina grannar som en hyresförmån.

Ja, det var nog det hela, men hon hade visst lite svårt att rangordna punkterna. Hon var även inne lite på att lägga till en sjätte "budis" i stil med "Du skall icke dricka vin med små brunetter" men där kände jag att jag fick sätta ner foten. Snudd på personangrepp kan jag tänka... Den lilla brunetten kan ju inte hjälpa att hon är brunett!

Hmm... Vad tror ni, kan tantens religion gå hem? Jag är lite tveksam. Rätt stora krav hon har, inte sant?  Jag tror helt enkelt att vi får jobba lite på saken, hon och jag. Kanske under kommande köksbordsessioner? Ja, för inte en chans att jag tar med henne ut på balkongen nu i vår, hur mycket hon än tjatar...

kram Em. & tanten 

0 kommentarer: