torsdag 7 juli 2011

Göteborg


Du har kommit till en ny stad. Förvirrat ser du dig omkring i soldiset. Du vet var du är, men har inte riktigt kopplat på lokalsinnet. Var ska du? Kisande mot solen tar du några steg. Väskan är på släp. Ska man följa strömmen och se var det bär? Du bestämmer dig för att stanna upp, vrida på huvudet och bestämma en riktning. Trots att du har all tid i världen känner du hur stressen ökar på lite. Så småningom ser du den -hotellskylten. Du vet att du är nära nu.

Jag har varit i Göteborg i några dagar. Det var en treanolla-present som jag äntligen gick av stapeln. Under ett och ett halvt dygn umgicks vi, min systeryster och jag. Shopping, god mat, spa och massa span på folk.
Jag älskar Göteborg. Underbara stad! En småstad i storstaden. Enkelt och trivsamt.

När jag besöker en stad brukar jag försöka sammanfatta mina intryck i några få ord. Något som karakteriserar staden jag befinner mig i. Jag har några standardgrejer som jag brukar hålla utkik efter och som jag tycker säger ganska mycket. Övergångsställen är en sådan sak. Ta till exempel Köpenhamn. I innerstaden finns massor med väl utmarkerade och fungerande övergångsställen. Folk står snällt och väntar trots att det inte finns en bil i sikte. Det är som ett vattenhål för den stressade människan. Åker man sedan vidare norrut och landar i Stockholm blir man varse motsatsen. Massor med övergångsställen, massor med människor, massor med stress. Jag tror aldrig jag varit med om att samtliga som vill över gatan står snällt och väntar på sin tur, och då har jag ändå bott i stan i många år. Är det bilfritt så går man. När jag nu var i Göteborg slog det mig att staden nästan saknar övergångsställen. Spårvagnarna blir man uppmärksammad på genom blinkande och högljudda stolpar vid sidan av spåren. Folk går härsan och tvärsan över gatorna.

Vad beror detta på tro? Jo, jag tror det har med stadens mentalitet att göra. Temperaturen på människorna. Stockholm signalerar stress, Köpenhamn är ganska relaxed med tiden på sin sida och Göteborg är staden som litar på sina invånare. Skillnaden städerna emellan är milsvid. Fick jag välja om skulle jag välja Göteborg, och det inte bara för att stan saknar övergångsställen.... Den är även full med "gooooa göbbar" och annat löst trevligt folk!

kram Em. 


0 kommentarer: