lördag 30 juli 2011

Livskvalitet



För en student som mig betyder sommaren jobb. Jag jobbar när alla andra är lediga. Det känns tufft, väldigt tufft, när diverse statusuppdateringar justeras från "ute med båten" till "ligger på stranden" och "äter glass". Sommaren är min chans att tjäna pengar, att komma i fatt, men allt handlar inte om pengar. Livskvalitet är minst lika viktigt.

Jag försöker smyga in så mycket jag bara kan av den varan nu när jag jobbar. Det behöver inte vara några vidlyftiga idéer eller ageranden. Ofta räcker det med att i sakta mak få cykla hem från jobbet och känna brisen av den varma sommarluften i håret. Att komma hem, sätta sig på balkongen och lägga upp fötterna på balkongräcket. En varm sommarkväll med skratt och prat och goa vänner. Att trött efter dagens arbetspass få småslumra i soffan med fönstren på vid gavel. Jag gör vad jag kan för att ta tillvara på alla stunderna.

Jag brukar ofta prata om "burken". Ni vet den som jag alltid har med mig. Den är fiktiv, men ack så verklig. I den stoppar jag alla mina goda minnen. En badtur, en kväll med gänget, en kyss som får en att tappa fotfästet, en komplimang, en upplevelse, ett tillfälle när jag mår bra... Listan på saker kan göras lång. Jag är noga med att skruva åt locket på burken, rädd för att innehållet ska smita ut innan det är dags.

När är det då dags? Jo, det är dags när vinden viner runt knuten, när det snöblandade regnet piskar mot fönstret och nästippen blir till en isbit bara av att tänka på vilken årstid vi befinner oss i. Då, då skruvar jag försiktigt av locket och drar in ett djupandetag av den gångna sommarens upplevelser. Jag påminns om att det finns något annat. Det finns hopp om värme och liv. Det mina vänner, det kallar jag livskvalitet!

kram Em. 


0 kommentarer: