tisdag 30 augusti 2011

Hissmusik


Telefonstöld medför telefonkö. Knappval, telefonkö, knappval, telefonkö. Jag har de senaste dagarna lyssnat på mer syntetiska röster än jag någonsin gjort förut. Till det vill jag lägga hissmusik. Varför denna stillsamma, sega musik? Gärna i dålig kvalitet och med avbrott var 10:e sekund för information om att jag fortfarande behåller min plats i kön. Jag förstår inte? Ska musiken verka avslappnande? Fylla ut tiden? Handlar det om att lura oss konsumenter till en trevligare upplevelse?

Det är klart det är så! Vår upplevelse av telefonsamtalet är en viktig del i processen mot ett, för kunden, bra företag. Långa kötider maskeras med fluffiga mervärden, troligtvis av ren välvilja. Men fungerar det? Nej, jag vill inte ha mervärden, jag vill ha hjälp. Spontant känner jag avsmak för företag som förskönar sitt agerande. Vid uppringningstillfället fick jag idag frågan om jag ville bli uppringd och berätta om mina upplevelser av samtalet. Jag svarade först nej, men efter vidare eftertanke ångrade jag mig. Jag vill berätta för dem att jag försökt få prata med en riktig person i snart 4 timmar och att de borde kolla över var kundservice kopplar folk. Att gång på gång bli kopplad till en avdelning som är överbelastad och att samtalet därför avslutas och stängs ner är inte service. Inte ens lugnande hissmusik kan avhjälpa den saken, tyvärr Trygg-hansa!

kram Em. 


0 kommentarer: