onsdag 7 september 2011

Bankkort och husdjur


Projekt! Jag älskar projekt! Kommer ni ihåg när jag 2009 gick på sovrummet med pensel och färg? Jag blev så nöjd att jag sedan dess har klurat på nästa del av lägenheten som ska få färg. Valet var inte så svårt eftersom jag inte bor i något slott, utan snarare en liten lagom 2,5:a, så vardagsrummet here I come!

Idag har det rensats. Plockats och städats. Husdjuren jagade mig när jag drog fram soffan och de små rackarna kunde inte låta bli att killa mig i näsan. Tack för kaffet, jag nös i 45 minuter!

När nysningarna lagt sig och alla mina pinaler landat mitt i rummet, likt ett flyttlass, så drog jag igång tejpandet. Ni vet det där evighetslånga pillandet. Fönsterkarmar, dörrkarmar... Millimeterprecision! Tar det någonsin slut? Papper på golvet, hej och hå. Lite tejp på det. (Vet ni förresten att det är sjukt dyrt med maskeringstejp?) I vanliga fall tycker jag att det är kul att "tepa", men just maskeringstejp som används i renoveringssyfte är inte min grej.

Nästa utmaning var spacklingen. Var säker på att jag hade ett sådant där spackelverktyg hemma, men nope. Vad göra? Första tanken var kontokortet, jag har ju ändå shoppingförbud. När jag sansat tankarna lite hittade jag ett annat plastkort att spackla med. Ingen dans på rosor det här med renovering inte, men kratrarna i väggarna fick till slut sin fyllning.

I mitt vardagsrum finns en fondvägg. Den är mörkgrå med stora blommor. Den är lite klatschig, men inte min stil. Som första delmålet i projektet gav jag mig därför på just den delen av rummet. Trångt och dant med flyttlasset i ryggen svor jag över att skaftet till rollern var för långt. Vipps, en fläskläpp! Jag tackade för  dagens andra kopp kaffe och tog ett djupt andetag. På något sätt känner jag på mig att mitt annars väldigt långa tålamod kommer få sig en rejäl prövning i det här projektet, men tänk vad jag ska mysa när hela klabbet är klart. Det skulle förresten heller inte förvåna mig ett dugg om hallen får sig en skvätt färg den oxå... För det "är ju bara att"... Ja ni vet, som på TV!

Stay tuned... Fortsättning följer!

kram Em. 

2 kommentarer:

Mejsel sa...

Jag delar dina åsikter om maskeringstejpen! Fy helvete vad man måste tejpa?! Då började jag ju ändå med min hall som inte är enorm. Och så klistrar tejpen ihop sig i sig själv och håller på ;(

Vendela sa...

Hejsan, jag heter Vendela och jobbar på byggforumet Byggla. Vad roligt att du gör om till och från, det blir extra roligt när det är spontant.
Det skulle vara roligt om du vill lägga upp ditt projekt på Byggla. Som tack kan du få en liten morot. Maila mig om du vill veta mer
/Vendela