måndag 26 september 2011

F8 och goa gamla fejjan


Jag har någon gång på vägen lovat mig själv att inte haka på bloggtrender om diverse saker. Ni vet "löpsedel -åh, nu måste vi blogga om det". Jag vill vara oberoende och självständig i vad jag skriver här. Det ska handla om mina upplevelse av vad som är fint i världen, men de senaste dagarna har det kliat lite i fingrarna att skriva om det här med facebook. Jag vet inte riktigt varför, men kära gamla fejjan är ett hett ämne. Det diskuteras både här och där. På jobbet, på festen, hemma och på nätet inte minst. 

Facebook har genomgått flera förändringar de senaste åren. Är det förändringar för den stora massan eller för en liten klick individer som har intresset och möjligheterna? Sker förändringarna med användarnas bästa i åtanke eller för att stärka varumärket Facebook ytterligare? Om man tittar på f8 developer conference går det inte att hitta en förklaring till förändringarna. Är det ett sätt att visa på spända muskler och stora tillgångar? Var det fel på tidigare funktioner eller är det mycket vill ha mer och teknikens oförmåga till begränsningar som styr? Och var är kvinnorna? Är facebook en plattform gjord med båda benen i det manliga perspektivet? Samtliga samarbetspartners som presenteras under konferensen leds av män... Är det en tillfällighet? 

Jag tror att det finns många krafter bakom en förändring som den facebook nu står inför, men att det är pengar som är den huvudsakliga drivkraften för utvecklingen. Spänning och intresse skapas som en hype och vi blir itutade att gnälla lite för att sedan gilla det vi ser, tills nästa förändring flåsar oss i nacken... Jag har i alla fall gett mig in i den spännande kampen för att tygla facebook och dess nya möjligheter med ett leende på läpparna. För inte tror vi väl att det här är den sista förändringen vi får se? 

kram Em. 


0 kommentarer: