tisdag 24 januari 2012

Nuet



Jag försöker leva i nuet. Göra saker jag mår bra av här och nu. Njuta av det lilla. Se lycka i det som inte är något märkvärdigt. Ljuset i det som är mörkt. Nu kommer ni säkerligen tro att jag jobbar mot provision, men det finns några tillfällen i min vardag som verkligen får mig att leva här och nu. Ett av dom är träningen. Att under ett bestämt antal minuter få ge allt med fullt fokus! Minsta lilla att tankarna flyger iväg och jag tappar tekniken eller stegen. Jag kan ingenstans ta vägen och jag har ingen vilja att vara någon annanstans. Här och nu! Det är jag, musklerna, musiken och fokuset. 

Det andra tillfället är när jag får en kopp te eller varm choklad i min hand. När värmen från drycken sprider sig i händerna som omsluter koppen. Sekunden när tungan rör vid koppens innehåll för första gången. Doften och smakerna som landar mjukt på tungan. Då lever jag, då befinner jag mig i nuet! 

Jag hade en gång en klok lärare. Trots att jag bara hade honom i enstaka kurser, vid enstaka tillfällen så påverkade han mitt sätt att se på nuet, livet och åren. Han sa ofta "den dag du slutar förvånas över saker, då är du vuxen". Jag känner inte för att bli vuxen. Jag känner inte för att leva i en annan tid, utan med nyfikna ögon och nuet under armen. Livet är inte dagarna som går, utan dagarna du mins. Nej, det är inte bara ett ordspråk eller något som en viss dans säger i en reklam. Det är på riktigt! Det är här och nu som gäller. Det är livet. 

Sedan finns det ett tillfälle till när jag lever i nuet, men det tänker jag inte avslöja här...

kram Em. 

0 kommentarer: