torsdag 26 maj 2011

Konsten att installera en skrivare och sedan placera den i garderoben



Det började bra! Fin kartong, fina bilder på kartongen. Fram med brevkniven och bort med tejpen. Vad är det jag ser? Ovanpå frigoliten ligger en tjusig necessär. Men vad nu? Det är ju en skrivare jag har köpt, inte en gigantisk beaty-box? Necessären visar sig innehålla sladdar. På den sitter en lapp. "Great for carrying computer accessories". Najs tänker jag och börjar plocka bort frigoliten i kartongen. Upp dyker två handtag. En väska? Kasse? Mhmmm... Någon har tänkt! Jag drar i handtagen och med mig får jag en skrivare. Positivt intryck där! Sånt här gillar vi användare!

Pillar bort den blå tejpen som sitter kors och tvärs över skrivaren. Stoppar i strömmingen. Pillar i alla patronerna efter konstens alla regler. Allt funkar bra så här långt och den nya leksaken och jag är fortfarande vänner. Installationen påbörjas. 5 minuter räknar ner. Härligt!

Jag ser framför mig en smärtfri eftermiddag då jag äntligen ska kunna fylla min portfolio med bilder. Petar in installationsskivan i datorn. Perfekt! Installera! Skrivaren piper till. De 5 minuterna har gått. Dags att koppla upp mot det trådlösa nätverket. Jag intalar mig själv att "har det gått så här bra hitentills, vad kan gå fel?" 1 timme och 23 minuter senare vet jag. Allt kan gå fel! Skrivaren hittar inget id, datorn hittar inte skrivaren. Nätverket jag vill använda finns inte. Datorn kopplar ner sig från nätverket.  Karusellen är igång. Sa jag att jag tänkte ställa skrivaren i garderoben? Nä, men garderoben är i andra änden av lägenheten...

Irritationen ökar. Gör en testutskrift av nätverksinställningarna. GODKÄNT på allt. Gör ett nytt försök. "Inget nätverk finns tillgängligt". Nähepp. Gör om igen. "Hittar inte nätverket". Får tipset på twitter att leta i papperskorgen. Skrattar lite för mig själv. Svär en ramsa och gör om proceduren med nätverksinställningarna.

Undrar om jag någonsin kommer kunna sätta in några utskrivna bilder i min portfolio? Just nu ser läget ganska mörkt ut. Det här som började så bra...

kram Em.  


0 kommentarer: